انواع شیر برقی بخار بر اساس عملکرد

تصویر شیر برقی

شیر برقی بخار یکی دیگر از اختراعات بشر همزمان با پیشرفت تکنولوژی بوده است که برای استفاده کردن در سیستم‌های بخار و درجه حرارت در دو مدل برند اروپایی و آسیایی روانه بازار میشود. این نوع از شیر‌ها می تواند تا حرارت 140 تا 800 درجه سانتی گراد را ساپورت می کند. و در ولنتاژ‌ها و سایز‌های مختلفی در بازار موجود هستند. شیر برقی که دارای درجه حرارت بالایی باشد برای بخار یا مایعات داغ استفاده می شود و بویین شیر‌های برقی از قطعات مهم در ساختار این شیر‌ها است و در انتخاب آن‌ها باید دقت عمل زیادی به خرج داد.

تصویر شیر بخارجنس شیر برقی بخار

شیر برقی بخار معمولا دارای جنس از استیل و برنج هستند و برای کنترل کردن جریان مایعات داغ و بخار مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع شیر برقی دارای یک هسته ای متحرک هستند که به آنها پیستون گفته می شود. و در مرکز آن سیم پیچ الکتریکی قرار دارد. در حالت معمولی دهانه مربوط به پیستون بسته است و جریان الکتریکی که به پیستون وارد می شود سبب ایجاد شدن نوعی میدان مغناطیسی می شود.

بوبین شیر برقی بخار

در ساختمان داخلی شیر برق بهتر است از بوئین‌های با کیفیت و بادوام استفاده شود چون بوئین‌ها از قطعات پرکاربرد در شیر برقی بخار است و این امکان وجود دارد که بعد از مدتی استفاده خراب شود و نیاز به اقدام برای تعویض داشته باشد. برای ساختن بوئین‌ها از مواد مخصوصی استفاده می شود که این امکان وجود دارد که این مواد با کیفیت یا بی کیفیت باشند. به همین علت توصیه می شود در هنگام انتخاب بوئین‌ها از برند‌های معتبر آن خرید کنید.
کاربرد‌های شیر برقی بخار
با توجه به مقاوم بودن این نوع از شیر‌ها در محیط هایی که دمای بالایی دارند استفاده می شوند مثلا برای شست و شوی لباس‌ها از این نوع از شیر‌ها استفاده می شود و کار هایی مانند قالب گیری و استریل کردن در کل میتوان گفت کاربد این نوع از شیرها بسیار فراوان است.

انواع شیر برقی بخار

شیر برقی بخار دارای انواع متفاوتی است که هر کدام دارای کاربرد و ویژگی‌های خاص مربوط به خود هستند و با بررسی آن‌ها می توان به کاربرد آنها پی برد و برای محل‌های مناسب از شیر‌های مناسب همان محل استفاده به همین علت ما در ادامه به بررسی کاربرد و ویژگی‌های هر کدام از انواع این شیر‌ها می پردازیم :

شیر برقی دیافراگمی

این مدل از شیر‌ها در ساخت آنها از دیافراگم استفاده می شود که یک عنصر بسیار انعطاف پذیر می باشد که نسبت به فشار از خود واکنش نشان می دهد. به نوعی دیافراگم برای شروع کردن و توقف کردن و کنترل کردن جریان‌های سیال مورد استفاده قرار می گیرد. در این مدل از شیر‌های برقی با تغییر کردن دیافراگم فشار نیز تغییر می کند و همین موضوعی آن را به بهترین انتخاب در انواع شیر برقی بخار تبدیل می کند.

شیر برقی سوزنی

شیر‌های برقی سوزنی مجرایی به شکل پیستون دارد ولی نوک آن‌ها شبیه یک سوزن بسیار باریک است. این شیر‌ها در مواردی که برای جریان هایی مثل بخار یا آب بندی‌های سخت است مورد استفاده قرار می گیرد. شیر سوزنی با حرکت کردن عمودی خود عملکرد خود را انجام می دهد وشکل ظاهر این نوع از شیرها به یک دیسک سوزنی می ماند که در بخش انتها یی شیر قرار می گیرد.این نوع از شیر برقی دارای دو نوع سوزنی صنعتی و سوزنی ابزار به طور دقیق طراحی و تولید می شوند.. در صنایع زیادی کاربرد دارد که می توان به صنایع مواد غذایی، صنایع شیمیایی و صنایع دارویی اشاره کرد.

تصویر شیر برقی سوزنی
شیر برقی پیستونی

شیر برقی‌های پیستونی دارای یک مجرا بندی به شکل پیستون هستند و به صورت عمودی در مقابل جریان سیال قرار می گیرد. جنس این نوع از شیر‌ها معمولا برنجی است و نیروی الکتریکی را به کمک فنر به پیستون اصلی متصل می کند. و ان را به نیروی مکانیکی مبدل می کند. و با سرعت و دقت بی نظیری مسیر مربوط به بخار را قطع و وصل می کند. در هنگام استفاده از این مدل شیر‌ها همواره به این نکته باید توجه شود که ان‌ها برای عملکرد صحیح حداقل به یک بار فشار نیاز دارند. و اگر شما میخواهید از هیچ نوع فشاری استفاده کنید بهتر است نوع دیگری از ان‌ها را انتخاب کنید.

تصویر شیر برقی پیستونی
برند معتبر شیر برقی بخار

برند پارکر

شیر برقی برند پارکر ساخت کشور ایتالیا می باشد و در سطح جهان محبوبیت زیادی دارد و بهترین برند شیر برقی بخار است. شیر برقی‌های این برند از جنس برنج هستند و با داشتن عملکرد پیستونی خود می توانند تا 180 درجه سانتی گراد دما را تحمل کنند. و به همین علت برای استفاده از جریان‌های سیالی مانند مایعات و بخار داغ پیشنهاد می شود. با در نظر گرفتن دانش بالایی که در ساخت شیرهای برقی این برند استفاده می شود آنها به ندرت دچار خرابی می شوند. شیر‌های پارکر در سایز‌های مختلف و در فشار کاری معادل 40 بار در سطح بازار عرضه می گردد.

تصویر شیر برقی برند پارکر
عوامل ایجاد خرابی در شیر‌های برقی

عمال‌های زیادی وجود دارد که سبب ایجاد خرابی در این نوع از شیر‌ها می شود که مهمترین آنها عبارتند از :
از مهم ترین عامل خرابی شیر‌های برقی می توان عمل نکردن درست ولتاژ بر روی سیم پیچ اشاره کرد. عامل دیگری که سبب ایجاد خرابی می شود ذرات گرد و غبار موجود در محیط است که در صورت وارد شدن به اجزای داخلی شیر سبب رسوب گذاری می شود و در نتیجه باعث خرابی در سیم پیچ‌ها می شود.
و همچنین اگر در ساخت این نوع شیر‌ها از قطعات مناسبی استفاده نشود در مرور زمان عملکرد آنها ضعیف می شود و با قطع و وصل شدن‌های مکرر باعث سوختن شیر برقی می شود.

قیمت شیر برقی

در هنگام خرید یک شیر برقی باید به نحوه عملکرد آن شیر و اینکه ساخت کدام کشور است و دارای چه تحملی از دماست. جنس بدنه آن از چیست و همچنین نوع بویین به کار رفته در آن توجه شود شما با در نظر گرفتن این عوامل و بررسی آن‌ها می توانید بهترین انتخاب را کنید و همچنین این عوامل از عوامل تعیین کننده در قیمت شیر برقی هستند.

مقالات

خرید شیر برقی بخارشیر برقی بخار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 × = بیست چهار